domingo, 16 de maio de 2010

Bedankjes - Lembrancinhas



Deze trakteercadeautjes werden gemaakt voor Chiara.
Ik heb enige tijd op zoek op het internet op de traditie van trakteren. Ik hoor veel over gesproken ..
Ik vond deze tekst op het internet.
Trakteren is een woord dat doorgaans gebruikt wordt als benaming voor het uitdelen van een lekkernij ter gelegenheid van iets. Vaak is dat ter gelegenheid van een verjaardag of een jubileum. Heel algemeen is het iemand iets overhandigen zonder dat de persoon die iets krijgt daarom gevraagd heeft. Men spreekt bijvoorbeeld over "iemand trakteren op een koude douche".
Dat wat er uitgedeeld wordt bij het trakteren, wordt in de meeste gevallen een "traktatie" genoemd, ook wanneer het de spreekwoordelijke koude douche betreft.

Trakteren op school

Op de meeste basisscholen mogen kinderen rond hun verjaardag trakteren. Vaak is dit een, door de ouders, zelf gemaakte traktatie met snoep of bijvoorbeeld een sinaasappel. Soms is het een zakje chips of een traktatiezakje met snoep. De kinderen mogen vaak ook de klassen rond met een traktatie voor de leerkrachten. Meestal mogen de kinderen dan een kaart of sticker uitzoeken.

Geboorte

Als er een baby is geboren wordt er in Nederland beschuit met muisjes getrakteerd. In Vlaanderen trakteert men suikerbonen.
Ontvangen van http://nl.wikipedia.org/wiki/Trakteren

In Brazilië, wanneer een kind is jarige, de moeder maken een feestje op school.. Met taart en snoep. In Nederland nemen de kinderen een aantal "bedankje" kan worden zelf gemaakte traktatie met snoep of  bijvoorbeeld groenten. Ik ben niet zeker, maar dat is wat ik begrepen  hahahaha!!
Een geweldig weekend voor iedereen.
*
Estas lembrancinhas foram feitas para o dia de "trakteren" da Chiara.
Pelo que entendi, quando uma criança faz aniversário leva algum tipo de lembrancinha para os amiguinhos da escola. Que podem ser doces feitos em casa, frutas e o que mais criatividade mandar.

Diferente do Brasil, que na maioria das vezes as mães fazem uma festinha na escola com bolo e doces e decoraçao com algum tema.

Como sou de dezembro, sempre estava de férias no meu aniversário. Nunca fiz festinha na escola, que pena - rs

3 comentários:

Tati Alberti disse...

Olá...
Obrigada por estar me seguindo, estarei lhe acompanhando também, não resisti a suas lindezas!
Vamos nos falando...
Beijos

Miss Baptista disse...

Zal ik je nederlands eens evalueren :
Je bent een fijne leerling !
Doe zo voort !
LOL
groetjes

Ateliete® disse...

Olá Tati: obrigada por retribuir a visita.
Miss Baptista: ha ha ha! Ik blijf proberen, maar om Nederlands te leren is een moeilijke taak ;)

Postar um comentário